Tietokoneiden ohjelmoinnin oppimisen edut – Inet Media

Tietokoneiden ohjelmoinnin oppimisen edut

Muistan edelleen sen jännityksen, jonka tunsin kirjoittaessani ensimmäistä perusohjelmaani BBC Microssa koulussa. Se oli yksinkertainen nelirivinen ohjelma, joka piirsi kolmion näytölle. 1980-luvun alussa nautimme pelaamisesta pelejä, kuten Chuckie Egg ja kuuluisa Granny’s Garden BBC Microssa, joka oli ensimmäinen tietokone, johon tutustuimme, mutta todellinen jännitys oli saada tietokone suorittamaan tehtäviä perusohjelmointikielellä. Yksinkertaiset ohjelmat, jotka piirsivät muotoja tai tulostivat tekstiä näytölle, eivät olleet aivan uraauurtavia, mutta ne riittivät kastelemaan ohjelmointihaluani ja johdattivat minut ohjelmoimaan pelejä muilla tietokoneilla, kuten Spectrum, Atari ST ja Amiga. 

Luovaa ohjelmointia alakouluun

Spectrumin vanhoina hyvinä aikoina saattoi ostaa lehtiä, joissa oli valmiiksi kirjoitettuja pelejä peruskoodilla, jonka voit kirjoittaa omaan Spectrumiin ja toivoa, että ohjelma toimisi hyvin. Tämä oli loistava tapa oppia kuinka koodi toimii ja mitkä komennot tekevät mitä. Myös perusohjelmoinnin kirjoja julkaistiin, jotka ottavat sinut läpi komentojen ja rakenteen perusteet ja päätyivät ohjelmoimaan koko pelin. Tyytyväisyys asioiden toteuttamiseen oli hämmästyttävää.

Mitä hyötyä on tietokoneiden ohjelmoinnin oppimisesta? Henkilökohtaisen kokemukseni mukaan se antaa sinulle saavutuksen tunteen luoda koko ohjelma tyhjästä ja nähdä sen toimivan. Tietokoneen saaminen tekemään jotain on haastavaa, kun yrität päättää, miten aiot tehdä sen. Jännitys siitä, että voit luoda oman pelisi, jossa sinä määrität säännöt. Ilo, kun muut ihmiset pelaavat sitä.

Ohjelmointi on hyväksi mielelle, koska se sisältää ongelmanratkaisun. Esimerkiksi: kuinka saada useita spritejä liikkumaan näytöllä ja pudottamaan luoteja, kuten kuuluisa Space Invaders -peli. Mitä tehdä, jos pelaaja tekee jotain odottamatonta ja peli kaatuu, kuinka kertoa tietokoneelle kuinka käsitellä näitä odottamattomia tapahtumia. Vietin kerran yli viikon ohjelmoimaan zoomaustoimintoa kirjoittamaani taidepakettiin, mikä antoi minulle suuren helpotuksen tunteen, kun sain sen lopulta toimimaan.

Ohjelmointi voi olla myös hauskaa ja hieno harrastus. Tapasin hyviä ystäviä kirjoittaessani ohjelmointiohjeita eri Atari ST -levyille 1990-luvulla, joista kuulen edelleen tähän päivään asti. Lähetimme toisillemme levyjä täynnä ohjelmointityökaluja ja rutiineja ja odotimme innolla monia ohjelmia, joita voisimme luoda, joissa vain mielikuvituksemme rajoitti meitä. Luomuksemme arvosteltiin päivän parhaissa Amiga- ja ST-lehdissä, mitä me kaikki odotimme.

Sen seitsemän syytä opetella ohjelmointia

Lopulta ohjelmoinnista voi tulla sinulle hyvä tulonlähde. Omien ohjelmien luomisesta voi tulla todellisuutta monien erinomaisten ohjelmointikielien avulla, kuten App Game Kit, jonka avulla voit luoda ohjelmistoja, jotka toimivat useilla laitteilla. Ihmiset haluavat aina uusia ohjelmistoja, ja työnantajien on löydettävä ohjelmoijia niiden luomiseksi.

Markkinoilla on monia pelien luojaohjelmia, jotka eivät vaadi ohjelmointia ollenkaan, mutta itse pidän niitä rajoittavina. Jos haluat luoda omia pelejä tai sovelluksia, suosittelen, että tartut vanhaan hyvään koodaukseen yhdellä markkinoiden suosituista ohjelmointikielistä.

Dean Sharples on kirjailija ja ohjelmoija Manchesterista, Iso-Britanniasta, jolla on monen vuoden kokemus. Hän on kirjoittanut artikkeleita sellaisista aiheista kuin kotitalous, retro ja ohjelmointi.

Written by