VALKOTASAPAINO JA VÄRILÄMPÖITILA VALOKUVASSA

MUISTA AINA ETTÄ NEUTRAALI VALKOTASAPAINO EI AINA OLE PARAS VAIHTOEHTO.
Esim. kynttilävalo luo tunnelmaa ja jos korjaat punaisen neutraaliksi tunnelma katoaa.

Alla olevassa kaviossa näemme kuinka eri valolähteet vaikuttavat kuvan väreihin. Esim. kynttilävalo tekee kuvasta punaisen (punertavan) ja sinisen pilvettömän taivaan alla kuvista tulee sinisiä. Etelän maissa uimarannalla UV-säteily on korkeimmillaan ja kuvat saavat sinisen sävyn. Tosin moderneissa kamerakennoissa on melko hyvä UV-säteilyn suodatus, ja UV-suodinta ei enää tarvita, muuta kuin suojaamaan linssin etuosaa.

Kun kuvaat eri valaistusolosuhteissa kuten sisällä, ulkona, auringossa, varjossa ja vaikka loisteputkivalossa saattaa kuvaan tulla värivirhe. Joskus tämä ns. värivirhe pitää suodattaa pois ja joskus kuva toimii paremmin ”värivirheen” kanssa, kuten esim. kynttilävalossa tai sinisellä hetkellä. Sininen hetki on se aika vuorokaudesta kun aurinko ei enää valaise maisemaa (noin 1 tunti auringonlaskun jälkeen) ja yökuvat kuvataan usein juuri silloin. Syy siihen on se että taivaskin on silloin vielä sininen (ei musta).

Loisteputkivalo on aika vaikea suodattaa täydellisesti ja suosittelen että kuvaaja käyttää kameran sisäänrakennettua suodinta loisteputkille. Näin saadaan neutraalimpi valo eikä kalpea vihreä valo. Jos kamera ei pysty 100 %:n korjaukseen värejä voi vielä säätää kuvankäsittelyohjelmassa.

Pitää aina muistaa että nämä ohjeet ovat Jpeg kuvaajille, koska Raw tallentaa kaiken mahdollisen infon sensorista, ja on helppo korjata vaikka Lightroomissa. Eli värikorjaus Raw:ssa tapahtuu kuvankäsittelyssä. Jpeg voidaan tietenkin myös korjata jonkun verran kuvankäsittelyssä, mutta koska kamera on jo tehnyt perussädöt ja pakannut kuvan, ovat säätömahdollisuudet pienemmät.